مجوز EBA یکی از مجوزهایی ست که در مقاله یک صرافی معتبر باید چه مجوزهایی داشته باشد؟ به طور مختصر در رابطه با آن توضیح دادیم. همچنین در آن مقاله گفتیم که نیازهای یک صرافی مجاز در سطح جهان چیست و نهادهایی که باید به آن صرافی مجوز بدهند چه نهادهایی هستند. در این مقاله قصد داریم یکی از این نهادها که مشخصا در اروپا اعتبار زیادی دارد را معرفی کنیم: EBA یا سازمان بانکداری اروپا.

تاریخچه EBA

سازمان بانکداری اروپا که به اختصار آن را EBA (European Banking Authority) می‌نامند در سال 2011 تاسیس شد. پیش از آن CEBS یا کمیته نظارت بر بانکداری در اروپا وظیفه نظارت بر مسائل مالی، بانکداری، صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی را بر عهده داشت. اما در سال 2011 این نهاد به نوعی منحل شد  تا EBA علاوه بر وظایف CEBS، وظایف جدیدی را عهده دار شود که با گسترش تجارت الکترونیک مورد نیاز بود.

دفتر مرکزی EBA ابتدا در لندن قرار داشت. اما با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا به پاریس منتقل شد تا دفتر این نهاد اروپایی در بین اعضای اتحادیه قرار داشته باشد. از سال 2017 دفتر مرکزی EBA در پاریس شروع به فعالیت کرد.

وظایف EBA

مجوز EBA را گرفتن به معنی این است که بانک، صرافی یا شرکت شما تحت نظر اختیارات این سازمان فعالیت می کند و به صورت دوره‌ای و تصادفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی EBA تعیین استانداردهای فنی الزامی برای انجام امور مالی و ایجاد یک قانون واحد برای تمام واحدهای مالی است. این دو مورد شرایطی ایجاد می‌کند تا بانک‌ها، صرافی های معتبر و شرکت‌های مالی حداقل‌هایی را در امور جاری خود رعایت کنند تا علاوه بر سادگی برای مشتریان امکان کلاهبرداری را کاهش دهد. همچنین EBA بر فعالیت های فراتر از اتحادیه اروپا که توسط واحدهای تحت نظرش انجام می شود هم نظارت می‌کند. از دیگر وظایف و اختیارات سازمان بانکداری اروپا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق در مورد اعمال نادرست یا ناکافی که توسط مقامات ملی در رابطه با قوانین اتحادیه اروپا رخ می‌دهد
  • اتخاذ تصمیمات در شرایط اضطراری و ابلاغ آن به مراجع دارای صلاحیت
  • میانجی‌گری برای حل اختلافات فرامرزی
  • مشورت دادن به عنوان نهادی مستقل به پارلمان اروپا
  • رهبری ترویج شفافیت، سادگی و رقابت منصفانه در بازارهای داخلی اروپا

چرا یک صرافی در اروپا باید مجوز EBA را داشته باشد؟

تفاوتی نمی‌کند که صرافی مورد نظر شما یک صرافی ایرانی باشد یا نه، مجوز EBA یک الزام برای فعالیت یک صرافی معتبر در اروپا است. ممکن است صرافی ای که با آن رو به رو هستید مجوز EBA نداشته باشد و همچنان فعالیت کند. اما امنیت کار با چنین صرافی ای پایین و احتمال کلاهبرداری زیاد است. اما هنگامی که مجوز EBA را مشاهده کنید به این معنا است که صرافی مورد نظر شما استاندارد بالای اتحادیه اروپا را چه از نظر تکنیکی و چه از نظر امنیتی برخوردار است. همچنین EBA بر رفتار واحدهای زیر نظرش از دید زیست محیطی هم نظارت می‌کند.

چگونه از اینکه یک صرافی مجوز EBA دارد اطمینان یابیم؟

تمام نهادهای زیر نظر EBA ملزم هستند فرمی که به اختصار COREP نامیده می‌شود را به صورت دوره‌ای و به شکل استاندارد پر کنند و برای EBA ارسال نمایند. تمام بانک‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات مالی در اروپا با پر کردن COREP نشان می‌دهند که علاوه بر امنیت و تکنولوژی چقدر در حوزه‌های سرمایه گذاری، بازگشت مالی و اعتبار ریسک دارند. با استعلام از EBA می‌توان اطمینان پیدا کرد که صرافی مورد نظر شما مجوز EBA دارد یا نه.

جمع بندی

به صرافی‌هایی در سطح اروپا اعتماد کنید که یکی از مجوزهای لازم مثلا مجوز EBA را داشته باشند. به این شکل اطمینان می‌یابید که با صرافی معتبری طرف هستید و این صرافی از حداقل‌های امنیت و سرعت برخوردار است و شما به شکل ناخواسته درگیر فعالیتی مجرمانه نخواهید شد. البته باید توجه کنید که مجوز EBA اگرچه بسیار مهم است اما تنها نکته‌ای نیست که باید به آن توجه کنید. به خصوص که صرافی‌های متعددی به عنوان صرافی ایرانی به شکل مجازی فعالیت می‌کنند و در واقع قصدی جز کلاهبرداری ندارند. برای همین اطمینان از اعتبار یک صرافی به ویژگی‌های دیگری هم بستگی دارد که در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت.